Port morski Władysławowo


Port morski Władysławowo jest znaczącym punktem na mapie polskiego wybrzeża, położonym nad Morzem Bałtyckim w malowniczej północnej części województwa pomorskiego, w granicach powiatu puckiego. To miejsce pełni ważną rolę jako typowy port rybacki, wyposażony w przystań przeznaczoną zarówno dla żeglugi rybackiej, jak i pasażerskiej.

Władysławowski port morski nie tylko skupia aktywność rybacką, ale również, w ograniczonym zakresie, podejmuje się funkcji przeładunkowej dla towarów w obrębie krajowego ruchu morskiego. Zaawansowane usługi świadczone w porcie obejmują stocznię remontową oraz zakłady przetwórstwa ryb, co jest nieocenionym wsparciem dla lokalnego przemysłu.

W obiekcie działają również nowoczesne zakłady, produkujące lód łuskowy oraz mączkę rybną, które wpływają na jakość i świeżość oferowanych produktów rybackich. Istotnym elementem bezpieczeństwa morskiego w Władysławowie jest brzegowa stacja ratownicza SAR, która zapewnia szybkie wsparcie w sytuacjach kryzysowych.

Co więcej, port morski Władysławowo obejmuje również morskie przejście graniczne, które ułatwia realizację różnorodnych operacji handlowych oraz turystycznych, poszerzając tym samym możliwości tego obszaru.

Położenie

Port morski Władysławowo znajduje się na południowym wybrzeżu Morza Bałtyckiego, w północnej części Pobrzeża Kaszubskiego, w bliskim sąsiedztwie Mierzei Helskiej, która odchodzi na wschód. Jego lokalizacja usytuowana jest w wschodniej strefie miasta Władysławowo.

Przebieg budowy portu w Władysławowie jest często uznawany za jeden z czynników wpływających na erozję północnej części Mierzei Helskiej. Powstały port zaburzył naturalną cyrkulację wód morskich, przerywając tym samym tradycyjne szlaki transportu osadów, co odbiło się na procesie formowania się mierzei oraz prowadziło do jej erozji.

Skutkiem tych zmian jest okresowe zanieczyszczanie toru podejściowego, co wymusza regularne działania mające na celu jego pogłębianie. Aby zminimalizować konieczność częstego przeprowadzania takich zabiegów, Urząd Morski stworzył strefę bezpieczeństwa nazwanej osadnikiem, w której zgromadzony jest materiał piaszczysty transportowany przez prądy morskie.

Działalność

Port morski Władysławowo to miejsce o dużym znaczeniu dla regionu, oferujące morskie przejście graniczne, które obsługuje turystów wybierających się do portów w Skandynawii, a także w Litwie i Łotwie. W porcie znajduje się infrastruktura rybacka, która jest istotnym elementem lokalnej gospodarki.

W obszarze pomostów 1, 2 i 3 cumują kutry rybackie, które współdzielą przestrzeń z molo Pasażerskim oraz nabrzeżem Wyładunkowym. Jachtowy port, umiejscowiony w zachodniej części, może pomieścić do 20 jachtów w trakcie sezonu letniego, kiedy to również w północnej części portu postojowego znajdują się jednostki wycieczkowe.

Warto zaznaczyć, że w 2006 roku całkowita ilość ładunków, które obsłużono w porcie, wynosiła 14,4 tys. ton, całość tego obrotu dotyczyła transportu wewnątrzkrajowego. Z tej liczby aż 9,8 tys. ton stanowiła drobnica. Tego samego roku port Władysławowo odwiedziło 152 statków, których pojemność brutto była większa niż 100 t.

Flota kutrowa w porcie zarejestrowana w 2006 roku obejmowała 57 jednostek, łącząc ich całkowitą pojemność brutto na poziomie 4,8 tys. BRT. Te dane świadczą o znaczeniu przemysłu rybnego w tym regionie.

W Władysławowie działa także stocznia remontowa, która przeprowadza niezbędne naprawy oraz remonty kapitalne kutrów i mniejszych jednostek. Dodatkowo, w okolicy znajdują się zakłady przetwórstwa rybnego, fabryka lodu łuskowego oraz wytwórnia mączki rybnej, co tworzy kompleksową sieć wsparcia dla lokalnej branży rybnej.

Port morski Władysławowo jest zarządzany przez spółkę publiczną „Szkuner” Sp. z o.o., odpowiedzialną za administrację i rozwój tej strategicznej infrastruktury. W uznaniu bogatej historii miejsca, w 2020 roku w porcie rybackim odsłonięto mural składający się z 70 obrazów, które ilustrują kluczowe momenty z przeszłości Władysławowa, stając się atrakcją turystyczną oraz edukacyjną.

Infrastruktura

Port morski we Władysławowie jest kluczowym punktem dla lokalnej gospodarki morskiej. Warto zauważyć, że długość statków przybywających do tego portu nie powinna przekraczać 70 metrów oraz 4 metrów zanurzenia. Port jest chroniony przez dwa falochrony, które mają odpowiednio 620 m i 340 m długości. Szerokość głównych wejść do portu wynosi około 60 m, a głębokości basenów w tym obiekcie wahają się między 4 a 6 m.

Kotwicowisko w porcie Władysławowo to obszar o promieniu 1 Mm, które rozciąga się od głowicy północnego falochronu na zachód od krawędzi toru podejścia. Najgłębsze miejsce w kotwicowisku wynosi 6 m i znajduje się przy południowo-zachodniej krawędzi. Łączna długość nabrzeży w porcie, według danych z 2006 roku, wynosiła 341 m.

W obrębie portu funkcjonują place składowe, bocznica kolejowa, dźwig samojezdny o udźwigu do 18 ton oraz pochylnia, która jest dostosowana do jachtów o maksymalnej długości 12 m. Użytkownicy portu mają dostęp do podłączenia do sieci elektrycznej, mogą odbierać wody zęzowe i zaolejone ze statków, jak również skorzystać z usług nurkowych oraz holowniczych. Zaopatrzenia w paliwo i smary dokonuje się na nabrzeżu Paliwowym, natomiast dostępność wody zapewnia nabrzeże Wyładunkowe.

Na pomoście 3 zlokalizowana jest dalba dewiacyjna, przy której możliwe jest określanie i kompensacja dewiacji dla jednostek o długości do 25 m. Warto zaznaczyć, że lokalne kutry rybackie noszą sygnaturę WŁA na burcie. Ruchem statków zarządza Bosmanat Portu Władysławowo, który znajduje się pod nadzorem Kapitanatu Portu Władysławowo.

Infrastruktura portowa jest administracyjnie kontrolowana przez Urząd Morski w Gdyni, który przyznał portowi certyfikat bezpieczeństwa, co świadczy o spełnieniu wymogów konwencji SOLAS oraz kodeksu ISPS.

W porcie stacjonuje również statek ratowniczy SAR M/s Bryza, a także funkcjonuje brzegowa stacja ratownicza Służby SAR. W jej skład wchodzą łodzie ratownicze typu Gemini Waverider 600 oraz Sportis Ł-4800. Dodatkowo, BSR Władysławowo dysponuje specjalistycznym pojazdem ciężarowo-terenowym STAR MAN 944 oraz terenowym LAND ROVER Defender, co pozwala ratownikom morskim skutecznie działać w sytuacjach kryzysowych, w tym w przypadku przybrzeżnych rozlewów ropopochodnych. W obszarze tym działa również placówka Straży Granicznej, która obsługuje trzy pobliskie morskie przejścia graniczne.

Stocznia

Stocznia w Władysławowie zajmuje się przeprowadzaniem remontów dla rybackiej floty Bałtyku oraz mniejszych jednostek przeznaczonych do badań naukowych, ratownictwa morskiego, inspekcji, celów militarnych oraz turystycznych.

Działalność stoczniowe opiera się na wyciągu przeznaczonym dla jednostek o długości do 30 m i nośności do 220 ton. Posiada ona do dyspozycji nabrzeże Stoczniowe, pomost remontowy oraz slipowy. Całkowita powierzchnia zajmowana przez obiekty stoczniowe to około 33 500 m², a sama stocznia umiejscowiona jest we wschodniej części portu, gdzie wykorzystuje slip poprzeczny o maksymalnej nośności 2200 kN (220 ton).

Rodzaj pomostu/nabrzeżaDługość [m]
Postojowe Wschodnie nabrzeże185
Stoczniowe nabrzeże105
Remontowy pomost52
Slipowy pomost106,5
Pasażerskie molo135
Wyładunkowe nabrzeże340
Paliwowe nabrzeże120
Jachtowe nabrzeże90
Duńskie molo185
Robocze nabrzeże61
Postojowe Północne nabrzeże150 + 250
Pomost 1101
Pomost 2101
Pomost 386

Historia

Budowę portu rybackiego w miejscowości Wielka Wieś zainicjowano wiosną 1936 roku. Uroczyste otwarcie odbyło się 3 maja 1938 roku, podczas którego nastąpiło poświęcenie portu oraz odsłonięcie pomnika pamiątkowego.

Istnienie portu zostało oficjalnie ustanowione przez Ministra Przemysłu i Handlu 27 kwietnia 1938 roku, a przepisy zaczęły obowiązywać od 6 maja tego samego roku. Port otrzymał nazwę Władysławowo na cześć XVII-wiecznego fortu wojennego, który został wzniesiony z rozkazu króla Władysława IV.

W 1969 roku przy nabrzeżu wyładunkowym rozpoczęto użytkowanie nowego kompleksu przemysłowego, który zawierał halę przetwórstwa ryb, komory chłodnicze, urządzenia do zamrażania, chłodnię oraz przestrzenie socjalne i biurowe.

W latach 1986-1996 zrealizowano szereg projektów modernizacyjnych, w tym budowę nowego falochronu północnego, przebudowę nabrzeża wyładunkowego oraz rekonstrukcję falochronu wschodniego. Od 1994 roku port stał się dostępny dla turystów.

W okresie od 22 czerwca do 7 lipca 2003 roku w porcie stacjonował statek o nazwie „Langenort”. W lipcu 2007 roku Minister Gospodarki Morskiej podjął decyzję o zmianie granic portu.

Pod koniec 2007 roku, w trakcie modernizacji falochronu północnego, przystąpiono do usunięcia starą, nieczynną stawę, która została wzniesiona w 1938 roku.

Przypisy

  1. Historia w morzu rozpoczęta... na pamiątkę Zaślubin Polski z Morzem we Władysławowie [online], historiawmorzu.wladyslawowo.pl [dostęp 17.11.2020 r.]
  2. Szkuner-historia. Szkuner. [dostęp 01.03.2019 r.]
  3. Port. Szkuner, 2009. [dostęp 01.03.2019 r.]
  4. Szkuner-stocznia. Szkuner. [dostęp 01.03.2019 r.]
  5. Główny Urząd Statystyczny - Gospodarka morska w Polsce w 2014 roku
  6. Locja Bałtyku, Wybrzeże polskie, 2016, s. 117-119. ISBN 978-83-61175-16-2.
  7. Porty morskie. W: Rocznik statystyczny gospodarki morskiej 2007. Warszawa, Szczecin: Główny Urząd Statystyczny, 2007, s. 64,65,83. ISSN 0867-082X.
  8. Gospodarka rybna. W: Rocznik statystyczny gospodarki morskiej 2007. Warszawa, Szczecin: Główny Urząd Statystyczny, 2007, s. 193. ISSN 0867-082X.
  9. Przepisy dodatkowe dla portu Władysławowo. W: Zarządzenie Nr 12 Dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni z dnia 14 czerwca 2005. Gdynia, 14.06.2005 r. [dostęp 19.04.2009 r.]
  10. Placówka SG we Władysławowie. Morski Oddział Straży Granicznej. [dostęp 19.04.2009 r.]
  11. Jacek Sieński: Kiedy Hel stanie się wyspą. Dziennik Bałtycki, 22.09.2006 r. [dostęp 19.04.2009 r.]
  12. a b Biuletyn Hydrograficzny > Sondaże. Urząd Morski w Gdyni, 30.01.2007 r. [dostęp 22.04.2009 r.]
  13. Władysławowo – nowy port polski. „Gazeta Lwowska”, 6.05.1938 r., s. 1, Nr 101.
  14. Lesław Furmaga, Józef Wójcicki: Mały słownik morski. Gdynia: Mitel International, 1993, s. 250. ISBN 83-85413-73-1.

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Władysławowo (stacja kolejowa) | Lądowisko Władysławowo | Władysławowo Port | Morskie przejście graniczne Władysławowo

Oceń: Port morski Władysławowo

Średnia ocena:4.88 Liczba ocen:13